Door Lisbeth Hertogh op 27 mei 2015

Afscheid van een prachtig natuurgebied

Onze gemeente staat “wereldwijd” bekend om de Reeuwijkse Plassen. Op dit moment buigen veel inwoners, waaronder deze fractievoorzitter PvdA, zich over een nieuw Bestemmingsplan voor de Reeuwijkse Plassen.

Een prachtig gebied, natuur midden in de Randstad. De natuur waar mijn biologieleraar, Arie Scheygrond (er is in Reeuwijk een straat naar hem genoemd), voor streed en met succes want hij wist te voorkomen dat de plassen drooggelegd werden. Deze liefde voor de natuur zorgde ervoor dat ik ook bioloog werd en nu zit ik in de positie dat ik mag meebeslissen over het plassengebied, maar dit keer dreigt de natuur de strijd definitief te verliezen.

Met het voorstel voor het plassengebied dat er nu ligt gaat de deur wijd open voor verstening, dus de omvorming tot “woonpark-met-stadsvijvers” zeggen ook onze natuurverenigingen.

• Op alle onbebouwde percelen, groter dan 300m², mag een “schuilhut” gebouwd worden. Dat wordt snel een woninkje omdat handhaving geen prioriteit is, het PvdA-amendement om de prioriteit een periode op het plassengebied te richten is afgewezen door de raad.
  • Alle bestaande woningen mogen behoorlijk groter teruggebouwd worden, waar dat toe leidt is overal al zichtbaar.
  • De bestemming “natuur” moet verdwijnen, te lastig voor het toenemende botenverkeer van het toenemend aantal mensen dat illegaal bouwt in het plassengebied en zelfs, met toestemming van dit college, daar illegaal permanent daar.
  • De status “stiltegebied” wil dit college niet op de plankaarten zetten, want “daar mag je niets”.

Kortom, alles moet groter en meer, behalve de natuur. Help te redden wat er te redden valt, spreek in op 17 juni, stuur een steunbetuiging aan mijn mailadres,

Standpunt De kwetsbare buitengebieden verdienen bescherming tegen vervuiling en verzakking. Geen concessies. Strenge aanpak snel, zwaar en breed verkeer in Plassengebied en behoud NNN (Natuur Netwerk Nederland) en Natura 2000 gebieden. Standpunt voor mijn kern De participatie van onze inwoners moet altijd aan het begin van elk plan starten, open en transparant.

Meer over Lisbeth Hertogh