11 november 2020

Alternatieve Begroting

De PvdA hecht aan een sluitende begroting. De PvdA Bodegraven-Reeuwijk kan niet meegaan in de begroting die nu voorgelegd wordt door College en Coalitie van VVD-CDA-SGP-CU-GroenLinks. De belangrijkste reden daarvoor is dat in deze begroting de noodzakelijke bezuinigingen vrijwel geheel afwentelt op het Sociaal Domein. De Participatie wordt los genoemd, maar behoord o.i. ook bij het Sociaal Domein, omdat het hier gaat om bijstandsuitkeringen en begeleiden naar werk.

De totaal noodzakelijke bezuiniging is 3,2 miljoen. Je ziet dit bedrag in het schema onder “Kadernota saldo Geconsolideerd”. Ofwel het niet gedekte tekort om de begroting kloppend te maken. De dekking die gezocht wordt is opgenomen in de tabellen hieronder. Beginnend met de mogelijke hoofdstukken (volgens het College) en het advies van het College. onder Raadsbesluit staan de bezuinigingen zoals de Raad die in meerderheid heeft besloten. De PvdA is het daar niet mee eens en diende dus deze tegenbegroting in. Dat is de laatste kolom. En ook deze tegenbegroting sluit.

Uitgangspunten van de PvdA bij deze afwijkende keuzes zijn in wezen eenvoudig: wij vinden bezuinigen op de mensen die het hardst hulp nodig hebben asociaal en hardvochtig. Het kan wel zo zijn dat de oorzaken liggen in de hoeveelheid geld die de gemeente daarvoor van de Rijksoverheid krijgt niet voldoende is om de kosten te dekken, maar dan moet je daar zijn om te protesteren. Daarvoor dienen wij op 11-11 een motie in. Zolang er niet voldoende geld van de Rijksoverheid komt, moeten wij door reorganisatie proberen om de zorg goedkoper te leveren.Ddat betekent dat je eerst moet investeren in de huidige organisaties als Ferm Werk, Sam, Bureau Bousa, Sociaal team etc. Zij moeten dat werk doen, en samen met hen vele vrijwilligers die de smeerolie van het welzijn in de samenleving zijn. En iedereen weet: meer welzijn is minder zorg.

Als wij dan het geld elders in de begroting zoeken, komen wij vooral bij projecten die wat ons betreft, nu we zo krap zitten, maar uitgesteld moeten worden. Als het gaat over projecten in de wijken en dorpen, willen wij graag hierover het overleg met de wijk- en dorpsteams voeren. Zowel de projecten voor het welzijn van de inwoners, als het opschorten van andere zaken die we nu even niet kunnen betalen. Eerst mensen en dan stenen. Dat betekent niet dat we tegen het bouwen van woningen zijn. In tegendeel. Juist bouwen voor mensen met een smallere beurs. Daar is grote behoefte aan. Maar dat heeft geen effect op deze begroting.

Nadere toelichting per punt vind je bij het schema.