Door Redactie op 4 februari 2017

De buitensport is geharmoniseerd geworden…. Of toch niet?

In het Bodegraafs Nieuwsblad van afgelopen week staat jubelend: Harmonisatie buitensport een feit. En nog gekker, in de wekelijkse column schrijft Burgerbelangen: na een jaar voorbereiding is het besluit voor de harmonisatie genomen en gaan we nu aan de sportvisie werken…..Een jaar voorbereiding? Nee, eerst 5 jaar negeren van de problematiek en onderhand een forse bezuiniging doorvoeren. Dat is de werkelijkheid. Een degelijk rapport dat de clubs zelf hebben opgesteld in de lade leggen en er nooit meer uithalen. Pas eind 2015 werd er aanstalten gemaakt met de harmonisatie van de buitensporten, en meteen lag het mes bij de Reeuwijkse clubs op tafel en nooit werd de Bodegraafse clubs iets gevraagd.

Maar de vraag die de PvdA stelt is: welk besluit is nu genomen? Het antwoord is helaas: we bouwen de bijdrage aan de Reeuwijkse buitensportclubs af naar 0 en steken geen hand uit naar de Bodegraafse clubs die deze situatie al jaren kennen en nu vastlopen. Dus is het probleem van de hachelijke financiële situatie van de gemeente ietwat verlicht, ten kost van de sport. Hoezo harmonie?

En wat is nu een sportvisie waard als die nu al weer geformuleerd wordt door een politieke partij in plaats van eerst eens te gaan horen bij onze sportclubs? We werken toch van buiten naar binnen? Maar hebben de clubs niet wat anders aan hun hoofd. Er komen zware jaren voor de vrijwilligers die de clubs dragen! Durven we daar nu meteen op af te stappen en ze te vragen om mee te denken over hun toekomst? En niet alleen de buitensporten, want binnenkort volgt ook de discussie over het zwembad en het beheer van onze sportzalen? Weer eerst het mes erin en dan meedenken?????