Door Lisbeth Hertogh op 18 mei 2017

Ons groene gebied, het sieraad van onze gemeente.

Als je in zo’n prachtig weekend als het afgelopen hemelvaartweekend een column mag schrijven kan hij maar over 1 ding gaan: ons mooie buitengebied. Nu eens niet over de centrumvisie of het verkeerscirculatieplan, maar gewoon over het allermooiste stukje van onze gemeente: Oukoop. Daar zie je ons buitengebied zoals wij dat graag zien, koeien, bloemen, sloten, molen, wetering, noem maar op. En dat alles voortreffelijk beheerd door de boer aldaar in samenwerking met Staatsbosbeheer. Er loopt een fraaie wandeling door het gebied. Fiets gewoon naar de Oukoopse dijk, zet je fiets bij het begin van het paadje naar de molen, bij de molen rechts en bij de grote bocht naar links weer rechts het land in. Het wijst zich vanzelf! Je bent even op vakantie!

Ook in de rest van de gemeente nemen we een stap in de groene richting. Binnenkort start in onze gemeente Bodegraven-Reeuwijk gelukkig het Ecologisch Bermbeheer weer. Onze ambtenaren hebben hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen!

Een paar jaar terug waren er juichende berichten bij de begroting: het bermbeheer was voor wel 30.000 minder per jaar aanbesteed. Dat was mooi meegenomen…. Toen daarna in juni de bermen werden aangepakt bleek al snel hoe dat mogelijk was: er werd niet meer gemaaid en afgevoerd. Maar geklepeld. Dat wil zeggen dat de planten half uitgetrokken en platgeslagen in de berm blijven liggen. Goedkoper maar funest voor de bloemenrijkdom van de bermen. Na een motie van SGP en PvdA, een unieke samenwerking toch, krijgen we nu weer goed bermbeheer terug. Het zal een paar jaar duren voor de bloemenrijkdom terug is, maar het is het wachten waard. Want dit vond ik vanmorgen gewoon in het grasrandje, tussen de weg en het fietspad, langs de Bodegraafse straatweg: een rietorchis. Wel op het Goudse gedeelte.

Dit willen we ook in onze gemeente,

Standpunt De kwetsbare buitengebieden verdienen bescherming tegen vervuiling en verzakking. Geen concessies. Strenge aanpak snel, zwaar en breed verkeer in Plassengebied en behoud NNN (Natuur Netwerk Nederland) en Natura 2000 gebieden. Standpunt voor mijn kern De participatie van onze inwoners moet altijd aan het begin van elk plan starten, open en transparant.

Meer over Lisbeth Hertogh