Door Lisbeth Hertogh op 1 september 2017

“Experimenteren moet je leren”

Dit is één van de motto’s van het huidige College. Een weldenkend mens kan dat natuurlijk niet ontkennen. Er zijn alleen in de ogen van de PvdA zaken waar je absoluut niet mee mag experimenteren, bijv. met het recht op een “Beschutte Werkplek” (vroeger Sociale Werkplaats). Als je daar recht op hebt en die plaats is beschikbaar bij Promen of Ferm Werk moet je hem krijgen! Het is eigenlijk te zot voor woorden dat daar een speciaal verzoek in de vorm van een motie in de Gemeenteraad voor nodig is. Maar het was nodig, de PvdA dankt de partijen die ook voor stemden zodat we hem net aan binnengehaald hebben. En 2 mensen in onze gemeente die plek krijgen. Stel je voor, 2 in de hele gemeente en daar wil de wethouder niet aan, hij kan dat wel anders regelen bij een sociaal voelende werkgever…… nou dat soort experimenten daar zitten we niet op te wachten.

Experimenten moet je eigenlijk als gemeente niet zelf doen, je moet luisteren en experimenten van inwoners faciliteren is de stelling van de PvdA. Zo is het experiment van de vrijwilligers om de Fuut open te houden er zo een, een toppertje! Daar moet je dus ook als gemeente even bijspringen als er een technische tegenslag is. De Droomfabriek, die inmiddels formeel tot flop is uitgeroepen, daarentegen wordt wel manhaftig door het College met gemeenschapsgeld in de benen gehouden terwijl er vrijwel niemand (dan de gemeente zelf) gebruik van maakt. Je zal maar als beginnend ondernemer een yoga-klasje gestart zijn en de gemeente stalt opeens drie klassen basisschool naast je…..

We gaan dus gelukkig niet experimenteren met een paar mensen die zonder een Beschutte Werkplek een leven lang achter de ramen zitten en zonder geraniums, want die kunnen ze niet betalen.
Column in het Bodegraafs Nieuwblad van 27 juli 2017

Standpunt De kwetsbare buitengebieden verdienen bescherming tegen vervuiling en verzakking. Geen concessies. Strenge aanpak snel, zwaar en breed verkeer in Plassengebied en behoud NNN (Natuur Netwerk Nederland) en Natura 2000 gebieden. Standpunt voor mijn kern De participatie van onze inwoners moet altijd aan het begin van elk plan starten, open en transparant.

Meer over Lisbeth Hertogh