Luisteren

8 januari 2018

“Luisteren” schreef onze lijsttrekker Monique al in onze nieuwjaarswens: luisteren is een eerste vereiste voor het bedrijven van politiek, want dat doe je voor de mensen.

Dus luister je naar wat mensen te zeggen hebben. Vervolgens ga je in gesprek en onderhandel je. Pas daarna besluiten! Soms luister je “figuurlijk”, weet je wat er onuitgesproken in de samenleving leeft. Dit kunnen wij omdat we op veel plaatsen in de samenleving meedoen. Vaak luisteren we “letterlijk”, bijv.in het voorjaar 2015 toen er een burgerinitiatief ontstond om de Fuut open te houden De gemeente, lees college en dus ook de coalitiepartijen, presenteerde weer eens een “voorkeursoptie”: SLUITEN DIE FUUT! De oppositie heeft die zeperd netaan voorkomen door duidelijk te maken dat sluiten gewoon geen optie was. Op de “allerlaatste valreep” zagen de coalitiepartijen dat in, toen de zwembandjes massaal de raadszaal in zwommen. Wat hebben zij hiervan geleerd: luisteren? Nou nee.

Want waarom luistert het college dan nu weer niet? Ik begrijp het niet. Het is net Nieuwjaar en het eerste grote probleem steekt de kop op: In Reeuwijk wordt het Treebord opgeknapt, dit is de straat waar o.a. Zwembad de Fuut aan ligt. Al een half jaar geleden hebben de vrijwilligers van de Fuut stevig commentaar geleverd op de voorstellen voor de herinrichting van deze weg. Fietspad weg, fietsenstalling geminimaliseerd, overal obstakels bij de fietsenstalling, mogelijk de straat precies op de schop in die 4½ maand dat het bad open is, noem maar op. Nu blijkt dat er op 15 januari weer eens een inwonersavond is waarop de “voorkeursoptie van de gemeente, lees college, wordt gepresenteerd waarin niets terug te vinden is van de adviezen van de Fuut. Dat kan natuurlijk…. maar is het nu zo moeilijk om in de tussentijd met de inwoners in gesprek te gaan en te onderhandelen over hun wensen en over de afwegingen die het college maakt om niets met die wensen te doen? Verslag uitbrengen van die overwegingen zou het democratische proces trouwens ook goed doen.

Wederom worden de inwoners, net als wij als oppositie in de raad, voor het voldongen feit van de mening van het college gesteld. Er ligt 1 oplossing, die natuurlijk altijd weer door de coalitiepartijen gesteund wordt. Om de een of andere duistere reden heet dit “van buiten naar binnen werken”?

Weg met de VOORKEURSOPTIE VAN HET COLLEGE. Wij gaan voor de VOORKEURSOPTIE VAN DE INWONERS!

Lisbeth Hertogh- van der Laan

Fractievoorzitter PvdA Bodegraven-Reeuwijk