Door Lisbeth Hertogh op 17 juni 2014

Raadsprogramma of coalitieprogramma?

Na de voor BBR zo succesvolle verkiezingen heeft Wendy Verkley als informateur haar rol voortvarend opgepakt. Op 16 april kwam de mededeling dat er een formatie gaat plaatsvinden tussen BBR, CDA en SGP/CU. Daarna, en misschien al tijdens, de vorming van de nieuwe coalitie werd achter de schermen gewerkt aan de plannen voor de komende vier jaar. Een coalitieprogramma dus.

In de media wordt dit programma echter consequent gepresenteerd als raadsprogramma. Daarmee maakt, inmiddels, wethouder Verkley een belangrijke fout: een raadsprogramma stel je met de gehele raad op. De oppositiepartijen kregen slechts het verzoek punten aan te leveren.

Samenwerking is het toverwoord van het voorliggende coalitieakkoord. Het woord ‘samen’ zal in vrijwel geen enkel beleidsstuk ontbreken. En toch, aan het begin van zo’n belangrijke periode voor onze gemeente, vergeet de nieuwe coalitie de ware betekenis van het woord samenwerken: Samenwerken doe je niet in je eentje, dat doe je samen.

De PvdA wenst de coalitie veel werkkracht en wijsheid toe. Er staan grote klussen op de rol die helaas nog niet uitgewerkt zijn in het coalitieprogramma. Het op orde brengen van de belabberde fianciele positie, het bouwen van huizen voor iedereen en het invoeren van de zorgwetten zonder ook maar iemand uit het zicht te verliezen. Daar zal de PvdA zal constructief en kritisch aan meewerken, daar kunt u op rekenen.

In onderstaande link vindt u de brief van onze fractie aan de coalitie partijen.

Brief coalitie juni 2014

Standpunt De kwetsbare buitengebieden verdienen bescherming tegen vervuiling en verzakking. Geen concessies. Strenge aanpak snel, zwaar en breed verkeer in Plassengebied en behoud NNN (Natuur Netwerk Nederland) en Natura 2000 gebieden. Standpunt voor mijn kern De participatie van onze inwoners moet altijd aan het begin van elk plan starten, open en transparant.

Meer over Lisbeth Hertogh