14 november 2017

Sluitende begroting en Financieel gezond ….. of toch niet helemaal?

De PvdA heeft tegen de gemeentebegroting gestemd. Dat klinkt gemakkelijk maar het is erg lastig. Wij weten hoe hard wethouder Knol en zijn ambtenaren aan deze begroting gewerkt hebben. Maar het is helaas toch zo dat een deel van de begroting volledig uit de pas loopt: De begroting van het Sociaal Domein. Iedereen, kijk maar naar Kassa, weet hoe moeilijk het is om binnen de gemeenten de Jeugdzorg en de Arbeidsparticipatie op orde te houden binnen het beperkte budget. Maar niet in Bodegraven-Reeuwijk. Daar verkondigde de verantwoordelijke wethouder Kromwijk twee jaar geleden al bij voorbaat dat hij zou gaan bezuinigen op de Jeugdzorg en dat het aantal bijstandsgerechtigden door zijn persoonlijke inzet als sneeuw voor de zon zou smelten tot een minimaal aantal.

Wensdromen bleken luchtkastelen. Nu zitten we met de gebakken peren: 1,8 miljoen tekort. Maar niet getreurd, de wethouder noemt dat: een uitdaging van 1,8 miljoen. Wat wij willen is erkenning dat goede zorg en meer bijstandsgerechtigden gewoon meer kosten. En dat dien je goed te begroten. Nu worden we getrakteerd op lariekoek in de begroting, reeksen “stuurmaatregelen zonder bedragen eraan” die misschien iets gaan opleveren? Nog zotter wordt het als een bedrag van ruim 3 ton, dat wordt bejubeld als overschot in de reserve wordt gestort en drie pagina’s later nog een keer wordt ingezet om het tekort in het sociaal domein voor een deel te dekken. En daar gaat de PvdA niet mee akkoord. Wij stemmen niet voor een begroting waar een tekort in zit.

Rest nog de zorg dat de gemeenteschuld nog altijd tot de 10% hoogste van Nederland behoort. Daar wordt hard aan gewerkt, maar gezond zijn we nog niet. De PvdA zou zeggen: we zijn herstellende met zicht op beterschap. Maar dan wel goed begroten op de zorg!

Lisbeth Hertogh,