Vaarverbinding Bodegraven-Reeuwijk, realiteit of luchtkasteel?

11 februari 2018

Afgelopen weken lazen we een voorstel van een aantal politieke partijen om een vaarverbinding over de Enkele Wiericke en de Surfplas te maken. Verkiezingsstunt, droomfabriek of luchtkasteel?

De PvdA is absoluut geen voorstander van die vaarverbinding, door een Natura2000 gebied eindigend in de Surfplas waar je helemaal niet mag varen. Bovendien, de Surfplas heeft geen vaarverbinding met de rest van Reeuwijk, dus wat heeft het voor zin?

Dan opeens wordt er geroepen: nee, we bedoelen alleen een onderzoek. Jammer, te laat, dat onderzoek is al uitgebreid gedaan door de groep die ook de Rijnhaven heeft onderzocht en die haven wel de moeite waard vond. En terecht!

Wij zijn er zeker van dat we onze inwoners veel meer bieden voor veel minder geld door een gecombineerd fiets-voetpad aan te leggen over de Uitweg. De Uitweg loopt lekker door het weiland, want daar vormt de Uitweg een oude verbinding tussen de Oud-Bodegraafseweg en de Oud-Reeuwijkseweg.  Net zoiets als de Lucassenlaan tussen Reeuwijk en Gouda, een genoegen om te lopen of fietsen. Na renovatie fiets je op de Uitweg, op gepaste afstand van A12 en de Goudse weg, door het weiland. Geen auto’s en wel koeien. In dat gebied is kanoën van Bodegraven naar Reeuwijk nu ook al heel goed mogelijk.

En nog aanvullend, er is al een prachtige kanoroute over de Enkele Wiericke en de Plassen. Door Oukoop, daar worden binnenkort wat bruggen aangepast. En dan kano je fraai door een prachtig agrarisch natuurgebied!

Lisbeth Hertogh- van der Laan, PvdA Bodegraven-Reeuwijk