Watervilla’s

13 december 2017

Ooit was er aan de Elfhoevenplas een zwembad met een horecagelegenheid en een serie kleine recreatiewoningen. Die heten in Reeuwijk plashuisjes, maar dat wordt nog wel eens verkeerd uitgelegd, maar dit is even een zijspoor, terug naar het verhaal: Het zwembad verdween, de horecagelegenheid verdween, de huisjes stonden er schamel en sommige zelfs verlaten bij. Jammer op zo’n beeldbepalende hoek. Maar, de redding leek nabij, een ondernemer startte de onderhandelingen met de gemeente en kreeg toestemming om een bescheiden hotel-restaurant terug te bouwen. Ook komen de recreatiewoningen terug, wat minder en iets groter. Mooi plan toch?

In diezelfde tijd werd het bestemmingsplan voor het plassengebied opnieuw vastgesteld. Daarover schrijf ik ook nog een keer. Maar voor dit verhaaltje is het essentieel om twee zaken uit dit bestemmingsplan te benoemen.

1. We gaan beslist niet meer huizen bouwen in het plassengebied, er is nu wel even genoeg verstening, en
  2. het illegaal “permanent wonen” wonen in recreatiewoningen wordt een speerpunt voor de handhaving. De beuk erin!

“Wie schetst onze verbazing” heet dat dan, als we nu horen dat dit college het helemaal geen punt vindt dat de recreatiewoningen die gepland staan bij Elfhoeven te vervangen worden door “watervilla’s” voor permanente bewoning. Daarmee schenden ze de 2 belangrijke zaken uit het eerder vastgesteld bestemmingsplan. En maken het weloverwogen besluit van juni 2015, tot een lachertje.

En weet je wat het argument is: dat levert veel minder verkeer op de Notaris ‘d Aumerielaan op. Dus 8 permanente woningen leveren significant minder verkeer op dan 16 recreatiewoningen. En dat is volgens het college erg belangrijk op een laan waar 7 burgerwoningen, 2 jachtwerven, 1 grote watersportvereniging en een drukke kroeg staan. Geloof je het zelf? Bovendien komt er verkeer bij, hoop ik althans voor de ondernemer, naar het nieuwe hotel-restaurant Elfhoeven.