Door op 4 januari 2017

Zondag-opening: Principe of Compromis?

Soms is politiek heel doorzichtig en dicht bij de mensen. In onze gemeente is dat wanneer zij spreekt over de zondag-opening (waar de PvdA voor is), of sluiting uit overtuiging. Een thema waaraan iedereen kan zien waar het mistig wordt en mensen beginnen te draaien.

Wat gebeurt er in Bodegraven-Reeuwijk. In 2011, net na de fusie wordt er door het CDA een compromis gesloten met de toenmalige coalitiepartners VVD en BBR: 12 koopzondagen en 2 supers open op zondag. Niemand blij, en SGP en CU stemmen volmondig tegen, zij willen géén zondagsopening! In 2013 komen zij in het college. Nu kan een compromis opeens wel. Weer niemand blij, en weer een gigantische knieval door BBR dat toch ook zo voor het vrijgeven van de zondag-opening was.

Kunt u het nog volgen, zo werkt dus de politiek. Een compromis is nodig om aan de macht te komen, daar laat je je overtuiging even voor vallen.

Ondanks al dit gerommel hebben we in onze dorpscentra nu een situatie waarvan BBR zegt dat er rust is. De PvdA zou dat hooguit berusting willen noemen van ondernemers die de grote supers op zondag producten zien verkopen die zij ook aan bieden. Zij zeggen nog steeds: “Geef ons de keuze: open of dicht. Die verantwoordelijkheid kunnen wij aan”.

Er is nog een groot probleem: in onze buitenwijken zitten een aantal “markten” die mede afhankelijk zijn van de zondag-verkoop voor hun  voortbestaan. Zij mogen niet elke zondag open zoals die andere (super)markten. Terecht onverteerbaar voor die ondernemers. Aangezien het compromis in de politiek al jaren een feit is, kunnen we het wel een ietsje oprekken, in de buitenwijken ook elke  zondag open!

De oppositie (VVD, D66, GL en PvdA) heeft hiervoor een amendement ingediend toen deze krant gedrukt werd, hopelijk hield BBR zich “aan zijn verkiezingsbeloftes houdt en stemde voor”….

12 december 2016

Alvin Riley & Lisbeth Hertogh- van der Laan