Door Jan Bouwens op 10 maart 2024

Lokaal Eigendom

De gemeenteraad behandelt binnenkort een belangrijk onderwerp voor de PvdA: Het beleidskader Lokaal Eigendom. Maar wat is Lokaal Eigendom en waarom een Beleidskader?

Lokaal eigendom gaat over financieel profijt voor de inwoners van Bodegraven-Reeuwijk bij grootschalige duurzame energieopwekking met zon op land, dus zonnepanelen op dak/land. Het werkt zo dat inwoners wel profijt hebben maar geen risico lopen. Dat kan door samenwerking tussen de ontwikkelaar en een lokale energiecoöperatie. De rol van de energiecoöperatie is dat deze mee investeert bij de ontwikkeling en dat de winst die daaruit voort komt voor de inwoners is. Alle inwoners kunnen daar lid van worden. Er zijn er geen financiële drempels, lid wordt je voor een paar Euro per jaar. Leden lopen door de rechtsvorm van de coöperatie geen financieel risico bij faillissement.

Onze gemeente kent twee actieve energiecoöperaties zonder winstoogmerk voor de organisatie: Energiecoöperatie Bodegraven-Reeuwijk(EC-BR) en Zon op Bodegraven-Reeuwijk(ZON-BR).

De opbrengst voor de inwoners kan zijn:

• Een deel van de opbrengst van de verkoop van de stroom voor de deelnemers (Zon-BR)
  • Een ledenuitkering afhankelijk van het bedrijfsresultaat (EC-BR)
  • Een gift aan het Duurzaamheidsfonds voor duurzame initiatieven in B-R (EC-BR)

Het beleidskader is belangrijk voor het Lokaal Eigendom. Dat voorkomt dat opbrengsten en subsidies uitsluitend naar investeerders en aandeelhouders elders vloeien. Bij de beoordeling van plannen kijkt de gemeente naar de manier waarop een initiatiefnemer het lokaal eigendom heeft geregeld. Zonder een goed voorstel is de kans op een vergunning gering. Zijn er dan wel ontwikkelaars die nog willen? Zeker, voor de ontwikkelaars is goede samenwerking met de lokale omgeving belangrijk. Het bevordert draagvlak en betrokkenheid.

Jan Bouwens

Ik ben voorzitter van de afdeling Bodegraven-Reeuwijk sinds maart 2013. Daarvoor al geruime tijd politiek actief geweest als raadslid, fractievoorzitter en wethouder. Mijn ambitie is om van de PvdA B-R een sterke en levende afdeling te maken. Een afdeling waarin de we de sociaal democratische uitgangspunten vertalen naar de lokale politiek. Een afdeling die in

Meer over Jan Bouwens