Onrechtvaardige extra verhoging OZB voorkomen

10 november 2023

De OZB lasten in onze gemeente behoren tot de hoogste in Nederland. Voor volgend jaar stijgen deze lasten nog weer eens met 4,2% inflatiecorrectie. Daarbovenop stelde het college voor om éénmalige nog weer eens een extra verhoging door te voeren op de OZB voor woningen van 1%. Dit om de extra kosten die gemaakt worden door de grote toename van bezwaarschriften te dekken. Het is gelukkig een goed recht voor inwoners om bezwaren te maken. Als dat extra kosten met zich meebrengt voor de afhandeling moet dat ons inziens uit de algemene middelen betaald worden. Door één op één de relatie te leggen tussen het aantal bezwaarschriften en de extra stijging van de OZB suggereert het college dat niet bezwaarmakers moeten betalen voor bezwaarmakers. Bij de bespreking van de begroting heeft onze fractie samen met de fractie van ChristenUnie en BBR een amendement ingediend om deze extra verhoging van 1% te schrappen. Met succes. Uiteindelijk steunden alle fracties , met uitzondering van D66 het amendement.