Lokaal bouwen en wonen.

14 februari 2022

Iedereen roept: Bouwen, bouwen, bouwen. De PvdA roept: bouw nu de juiste huizen. Wij willen huizen voor ouderen, betaalbaar en centraal gelegen, huizen voor jongeren en voor starters op de koopmarkt. Maar natuurlijk ook voor de smalle beurzen die aangewezen zijn op de sociale huur.

De huidige coalitie in Bodegraven-Reeuwijk slaat zich op de borst: meer huizen gebouwd in 2021 dan we voor mogelijk gehouden hebben. Maar in hun coalitieakkoord staat minimaal 25% Sociale en betaalbare huizen. En die zitten er nauwelijks bij. Conclusie, het bouwen van dure huizen zet ons juist achterop. Want de grond is weg en er is geen plaats voor die broodnodige goedkopere woningen. En waarom zijn die huizen nu zo broodnodig: we willen toch dat onze kinderen in de buurt van hun ouders en grootouders kunnen wonen, we willen toch meer zorg voor elkaar. Dat gaat niet op afstand!

Gelukkig is er nu wel een rem gezet op het eindeloos doorverkopen van goedkopere huizen als geldbelegging. Je moet er nu zelf gaan wonen. Dat is een ontwikkeling waar wij erg blij mee zijn, maar hij is nog lang niet waterdicht, daar gaan we voor strijden! Bijvoorbeeld tegen het opdrijven van de prijzen van goedkope koopwoningen door projectontwikkelaars, zoals onlangs in Nieuwerbrug.