Social bouwen en wonen.

3 februari 2022

De gemeenteraad heeft de doelgroepenverordening goedgekeurd, hij gaat 1-1-2022 in. Hoezo doelgroepen, gaan we mensen sorteren? Nee, dit is een verordening om de verschillende soorten huizen die er op de markt zijn, en met name de woningen die schaars zijn beter te definiëren en met nieuwe afspraken er voor te zorgen dat de Wild-West op die woningmarkt wat aan banden gelegd wordt.

De schaarse woningen zijn m.n. de Sociale Huurwoningen, bedoeld voor mensen met een inkomen van max. 45.000 per jaar. Gelukkig wordt eindelijk de heffing afgeschaft waardoor de woningbouwverenigingen weer wat beter in de centen komen te zitten. Maar dan moet er ook wel bouwgrond zijn om bij te bouwen. Daarvoor heeft de PvdA in onze gemeente verschillende voorstellen gedaan. Nl bouwen aan de Noordrand van Bodegraven en tussen Reeuwijk-Brug en Bodegraven.
Probleem is echter ook dat inwoners best willen doorstromen vanuit een sociale huurwoning naar een goedkopere koopwoning of een huurwoning in de vrije sector. Maar, die zijn er dus nauwelijks. Als ze al gebouwd worden of vrij komen vallen ze voor een flink deel ten prooi aan huisjesmelkers en beleggers.
De doelgroepenverordening regelt nu de volgende zaken:

1. Sociale huurwoningen die nieuw gebouwd worden moeten min. 25 jaar een sociale huurwoning blijven.
  2. Woningen met middeldure huur moeten minimaal 10 jaar in deze categorie blijven.
  3. Een betaalbare koopwoning, onder de 3 ton, moet de eerste 5 jaar door de koper zelf bewoond worden.

De volgende stap voor de PvdA is: De termijn van een sociale huurwoning 40 jaar, een middeldure huurwoning 25 jaar en het doorverkopen van een woning onder de 3 ton wordt minimaal 10 jaar.