Door Jan Bouwens op 21 februari 2017

Versplintering of democratie?

De aanplakborden voor de Tweede Kamer verkiezingen zien er dit jaar heel anders uit. Geen groot en klein door elkaar, niet over elkaar heen geplakt, allemaal even groot, netjes recht en geordend. Het lijkt me geen goede weergave van het werkelijke politieke landschap. Op het bord van de Vromade in Bodegraven staan 25 partijen waaronder exoten waar we nog nooit van gehoord hadden. Zo is daar de partij van de niet-stemmers en de partij Stem op jezelf. Naar verwachting zullen 14 partijen straks de bankjes van de Tweede Kamer bezetten. Is dat democratie of zijn dat baantjesjagers die met een slap verkoopverhaal  en veel ego straks een goed salaris opstrijken en verder weinig of niets aan het landsbestuur bijdragen?

Nee, dan is het in onze gemeente beter geregeld. Waarschijnlijk acht partijen die in 2018 allemaal een kans maken op zetels in onze gemeenteraad. Nu is het een feit dat landelijke verkiezingen invloed hebben op lokale verkiezingen. GL zal hopen wel te varen bij de charmes van Jesse Klaver, D66 hoopt misschien wel op een premierbonus. De PvdA zal goed haar best moeten doen om landelijke verliezen lokaal te vermijden. Of om te buigen, ook dat is mogelijk! In elk geval staan we pal voor de lokale democratie. Maar niet iedereen staat daar achter. BBR heeft al verschillende pogingen heeft ondernomen om kleine fracties minder spreektijd te gunnen dan grote. Dat riekt naar machtspolitiek en een poging om tegengeluid monddood te maken. Ik hoop dat de uitslag van de komende verkiezingen een evenwichtiger verdeling als uitslag heeft.  Dat is goed voor het debat, goed voor de inhoud en brengt de politiek dichterbij de mensen.

Jan Bouwens

Ik ben voorzitter van de afdeling Bodegraven-Reeuwijk sinds maart 2013. Daarvoor al geruime tijd politiek actief geweest als raadslid, fractievoorzitter en wethouder. Mijn ambitie is om van de PvdA B-R een sterke en levende afdeling te maken. Een afdeling waarin de we de sociaal democratische uitgangspunten vertalen naar de lokale politiek. Een afdeling die in

Meer over Jan Bouwens