Door Lisbeth Hertogh op 26 augustus 2014

Lastenstijging niet acceptabel

De inwoners van Bodegraven Reeuwijk worden geconfronteerd met een lastenstijging van 5 tot 7% voor de afvalstoffenheffing. De gemeente staat al heel hoog op de lijst van hoogste lasten voor de burger in Nederland maar er kan nog wel een onsje bij meent dit college. Deze lastenstijging is het gevolg van fouten bij de plaatsing van de afvalcontainers en tegenvallende besparingen. Volgens de PvdA draait Cyclus op voor de fouten bij het plaatsen van de afvalcontainers. De grote kostenstijgingen waren er naar mening van de PvdA nu ook niet geweest als de gemeente vooraf goede afspraken gemaakt had met Cyclus over wie opdraait voor de tegenvallende besparingen.
Daarnaast wordt aangevoerd dat het verzorgingsgebied groter was dan gepland. Ook wordt de “lastige” burger die de container niet voor de deur wilde als belangrijkste oorzaak aangewezen voor de financiële tegenvallers. De PvdA vindt dit onacceptabel, het is onbegrijpelijk dat hiermee geen rekening is gehouden.
Voor de verkiezingen deden de partijen die nu de gemeente besturen de toezegging dat de lasten voor inwoners niet verder zouden stijgen, loze beloften zoals blijkt.

Standpunt De kwetsbare buitengebieden verdienen bescherming tegen vervuiling en verzakking. Geen concessies. Strenge aanpak snel, zwaar en breed verkeer in Plassengebied en behoud NNN (Natuur Netwerk Nederland) en Natura 2000 gebieden. Standpunt voor mijn kern De participatie van onze inwoners moet altijd aan het begin van elk plan starten, open en transparant.

Meer over Lisbeth Hertogh